شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جیمی‌کارتر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در مقاله‌ای از محدودیت‌های موجود در آمریکا در زمینه بررسی درگیری فلسطینیان و اسرائیل پرده برداشت.

کارتر که اخیرا کتابی نیز در همین زمینه نوشته است،  در مقاله‌ای که در روزنامه لس آنجلس تایمز منتشر شد، تأکید کرد:  از 30 سال گذشته تاکنون در آمریکا محدودیت‌ها و قید و بند‌هایی محکم و تحمیلی بر سر راه هر گونه بحث و بررسی آزاد و تفصیلی درخصوص درگیری اسرائیل و فلسطینیان وجود داشته است.

وی با اشاره به لابی آمریکایی‌ - اسرائیلی در آمریکا عنوان داشت:  این لابی به شکلی فعال از بروز و توجیه هرگونه انتقاد از سیاست‌های اسرائیل جلوگیری می‌کند و هیچ قدرت همسویی برای واکنش به این فعالیت‌ها نیز در آمریکا وجود ندارد.

کارتر تصریح کرد:  چنانچه هر یک از اعضای کنگره سعی در ارایه دیدگاه‌های مخالف خود  داشته و یا از اسرائیل بخواهد به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و یا این که وی از حقوق فلسطینیان دفاع کند، در واقع خودکشی سیاسی کرده است.

وی افزود:  تعداد سیاستمداران آمریکایی که از شهرهای فلسطین از جمله رام‌الله، نابلس، الخلیل و نوار غزه دیدار کرده و یا با شهروندان این مناطق گفت‌وگو کرده باشند، بسیار انگشت شمار است.

رئیس جمهور اسبق آمریکا بار دیگر تأکید کرد که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر در کشورهایی با مرزهای تعیین‌شده زندگی کنند و این امر خیالی محسوب نمی‌شود، بلکه همسو و هماهنگی با تمامی‌قطعنامه‌ها و تصمیم‌های مهم سازمان ملل متحد درخصوص درگیری فلسطینیان و اسرائیل است.

مقاله مذکور و کتاب کارتر با واکنش تند محافل صهیونیستی در آمریکا مواجه شده است.

کد خبر 10568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز